CONFIRM DENGGI!!

KONPEM! KONPEM!! KONPEM!!!
Saya kena DENGGI!!
So, kat sini saya nak kongsikan cerita mengenai insiden itu~
Maaf sebab terlewat ceritakan sebab masa saya "dilepaskan", saya masih ada sedikit sakit-sakit badan~
Faham-faham lah yea~
Emosi saya tak tenteram lagi dan sedikit emosional terhadap dunia ini~
KAH! KAH! KAH!
Itu orang datang bulan!!
(Saya tahu, korang takdenya nak baca cerita neyh sampai habis~ Tapi, kalo dapat baca depan-depan je pown, aku dah hargai! TRIMAS!!)
 (Sambungan dari cerita lepas~)

Pagi itu, saya dengan semangatnya bangun awal seawal pukul 5 pagi~
Hati ini rasa girang entah kenapa~
Mungkin sebab ada rasa sedikit sihat kot~
Tak pun, sebab mimpi awek lawa~
HA! HA! HA!
Takde nye semua tuh~

Dipendekkan cerita, sampailah HOSPITAL KLANG~
TRIMAS kepada member aku yang tolong hantar aku~
(Nama dirahsiakan, sebab orang neyh sangat popular~ Takut-takut nanti anda semua terperanjat!!)
Sampai-sampai je, aku dengan muka STIM (sebab sakit tau!) pegilah tanya sana sini~
Masuk je hospital, terus sakit datang balik~
Ye la~ Takut beb! Mesti jumpa jarum-jaruman lagik!!
Aku tabahkan diriku yang tak setabah mana ini mencari mereka yang bertanggungjawab untuk merawatku!

"Adik denggi?"
Kata pengawal keselamatan itu~
"Ya!"
Kataku sedikit yakin~
"Pegi bahagian kecemasan sana!"
Aku pun pergilah~
Sampai kat COUNTER, aku pun tanya mana nak REGISTER~
"Eh, muka adik macam Nubhan la!"
Kata akak yang menjaga kaunter itu sambil memandang tepat ke wajahku diikuti kawan-kawan yang duduk bersebelahan dengannya~
"Eh, takdelah!"
Jawabku spontan dan agak kekok serta muka yang agak stim~ (Aku sakit neyh, sempat lagi ko cakap muka aku macam artis~)
Memang takde mood nak kembang hidung la~ 

Yup! Denggi neyh pelik sikit~
Kengkadang, anda rasa sihat secara tiba-tiba dan sakit pun secara tiba-tiba!
Rasa sejuk sangat dan panas sangat pun ada!
seperti malaria pun ada jugak!
Apa yang saya lihat dalam list masa doktor kat klinik bagi;

RASA RESAH DAN GELISAH!~ (INI ORANG PUTUS CINTA! AKU TAKDE SIMPTOM NEYH!)
MUNTAH-MUNTAH!~ (INI PUN AKU TAKDE! INI ORANG SALAH MAKAN! TAK PUN, ORANG PREGNANT!)
PENDARAHAN DI MANA-MANA RONGGA~ (INI LAGI TAKDE! DARAH KAT JERAWAT, KIRA KE? WAKAKAKAKAKA!)
CIRIT BIRIT&SAKIT PERUT!~ (LANGSUNG TAKDE! INI ORANG MAKAN MAKANAN YANG DAH TERCEMAR! HA! HA! HA!)
KELUAR BINTIK-BINTIK MERAH PADA KULIT! (TAKDE! TAKDE! ITU KERUMUT!)

Cool tak?
Aku langsung takde semua simptom-simptom tuh~
Itu yang buat aku yakin aku bukan berpenyakit denggi!
Tapi, apa yang aku alami ialah;

BIJI MATA SAKIT! (MEMANG DENGGI!)
DEMAM! (SEMEMANGNYA DENGGI!)
SAKIT KEPALA! (KONPEM DENGGI!)

Akhirnya, no. aku "1064" pun dipanggil dan aku diperiksa oleh doktor lelaki yang agak muda~
(Macam mana aku boleh ingat no. tuh? Sebab no. tuh sama sejak dua kali hari tuh aku pergi ke klinik kat SEKSYEN 7! Aku pun tak tau~ Kebetulan je kot~)
"Adik pergi amek darah!"
Kata doktor itu~
"Alamak!!"
Bisik hatiku~

"Susahlah nak ambil darah kamu adik!"
Kata doktor lelaki yang bertugas untuk cucuk-cucuk~
"Ah, cucuk je mana-mana yang penting dia keluar!"
Kataku seolah-olah geram! Ye la~ Kalau betul kamu doktor ke pelatih ke apa ke semua yang berkenaan dengan perubatan, kamu mesti tahu macam mana nak cucuk~ Ini, asyik siksa aku~ Sekali tuh memanglah tak sakit~ Dah sampai dua tiga kali~ Merana jugak aku~


"MAZEER! Kami terpaksa tahan kamu sebab PLATLET kamu dah turun pada tahap yang sangat membimbangkan!!"
Kata doktor perempuan yang bertugas~
"Dah sah denggi ke doc?"
Kataku agak terkejut dan sedikit LOST mendengarkan perkataan "TAHAN"~ Ye la~ Aku mana pernah masuk-masuk hospital dan main tahan-tahan neyh~ Masak aku!
"Kalau kene tahan, kena ambik darah setiap enam jam tau! Maksudnya, kena suntik empat kali sehari!"
Sambung doktor perempuan yang agak comel itu lagi~
"................"
Aku hanya mampu menelan air liur yang mendengar pernyataan yang agak mengejutkan dan membimbangkan itu~


P/S : TO BE CONTINUED~ ADA BENDA LAIN KENA BUAT!

Photobucket

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...