Ujian Sekolah Dibuat Di Luar Bagi Mengelak Penipuan!


Menipu telah menjadi isu yang sangat kritikal di sekolah menengah di Whuhan, Provinsi Hubei China, jadi guru-guru telah datang dengan idea  mengambil ujian di luar bangunan, atau lebih tepat di padang permainan sekolah.

Dalam kebanyakan negara Barat, kanak-kanak dan ibu bapa mereka akan pasti menjerit "melanggar hak asasi manusia" jika dipaksa untuk menghadiri kelas di luar, tetapi di salah satu institusi pembelajaran China ini dilihat sebagai cara yang berkesan untuk menggagalkan cubaan menipu. 

Rupa-rupanya, guru-guru di Sekolah Tengah Sihuang, di Wuhan, telah menjadi begitu terdesak untuk menggagalkan kes penipuan di dalam ujian kerana kes penipuan yang sangat berleluasa.





"Dalam taman permainan terdapat lebih banyak ruang dan murid tidak boleh menghulurkan dan sampai ke meja murid lain atau membisikkan jawapan kepada rakan," kata seorang pegawai sekolah. 


Kanak-kanak duduk berjauhan antara satu sama lain, dengan guru yang sentiasa membuat rondaan di antara meja mereka, dan penyelia diletakkan di atas tempat tinggi sebagai pemerhati pergerakan yang mencurigakan.




He! He! He!
Di Malaysia ada tak macam ni?
Kalo ada, mesti panas kan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...