Air Mata Aku Nak Mengalir...

Assalamualaikum w.b.t!
Ya Allah! Mengapa saya harus mengalami perasaan sebegini?
Mengapa hati ini begitu lembut terhadap manusia yang tak dikenali?
Mengapa? Mengapa? Mengapa?
Mengapa saya tak boleh keraskan hati untuk tidak mengambil berat pasal orang lain?

Hehe! Lepak ngan bestfriend sekampung!
I miss U pal!

Sungguh! Air mata ini hampir terjatuh melihat mat bangla yang mengangkut sampah hari ini..
(Saya gelar mat bangla itu sebagai uncle..)
"Kesiannya uncle neyh!" Bisik hati saya.
Peluh membasahi baju dan dahinya.. Ketika itu, saya menaiki lif untuk breakfast bersama member yang setia menanti di kedai makan berdekatan..
Bayangkan, lif yang kecil dimasuki pengangkut sampah.. Ruang di penuhi aroma yang kurang menyenangkan..
Uncle yang berusia setengah abad memikul sampah untuk dimasukkan sekali ke dalam lif..
Saya setia menanti sambil menekan butang "buka"..
"Huh! Huh! Huh!" Keluh uncle.
Kelihatan tong sampah besar itu tersekat..
Saya meringankan tangan membantu uncle menarik sampah memasuki lif..
Saya tak tahu nak berbuat apa lagi selain membantunya..
Keadaan lif yang kurang baik memanjangkan lagi masa perjalanan dari tingkat 5 ke ground floor..
Sungguh! Aroma sampah membuat saya hampir termuntah..
Namun, mengapa muka uncle yang tersenyum membuat saya sayu?
Semua aroma kurang menyenangkan hilang secara tiba-tiba..
Saya dah lama perhatikan uncle tu.. Selesai mengangkut sampah, saya selalu tengok uncle tu rehat berbaring seperti tidak bermaya..
Kadang, ada juga rasa hati untuk menegurnya..
Namun, apakan daya.. Diri ini malu untuk memulakan bicara..
Saya tak dapat bayangkan orang setua itu harus berkerja berat demi mencari sesuap nasi..
Korang jangan gelak saya panggil dia uncle.. Saya tak kisah pun kalo saya ada uncle asal bangla..

"DING!"
(Lif terbuka.. Sori, lif pangsapuri tempat saya menyewa ni takde bunyi.. Saya buat-buat sendiri je! Heh!)
Uncle siap menolak sampah dan kelihatan, sampahnya masih tersekat..
Saya membantu menolak lagi..
Kotor tangan saya.. Terlupa pulak nak basuh masa makan roti canai tadi..
Nasib baik makan guna sudu.. America kan! Haha!
Sebelum uncle berlalu, beliau sempat menguntumkan senyuman sekali lagi kepada saya..
Sungguh! Bertambah sayu hati ini..
Mengapa saya rasa sayu?
Saya bayangkan andai ayah saya berada di tempat uncle tadi..
Dan anda bayangkan andai ayah anda berada di tempat uncle tadi..
Apa perasaan anda?
Manusia sekeliling seolah-olah memandang hina kepada golongan sebegini..
Tapi, mengapa?? Saya sangat hairan..
Cuba jelaskan secara terperinci kepada saya.. Biar saya memahami..
Sebab mereka pengangkut sampah? Sebab mereka warga asing?
Bukankah islam mengajar kita agar tidak memandang hina kepada manusia lain?
Bukankah kita harus memuliakan mereka yang melawat rumah kita, apatah lagi negara kita?
Kalau mereka tak angkut sampah yang korang buang tu, entah siapa lagi nak angkut..
Saya mendapat pengajaran dari uncle.. Saya berjanji kepada diri saya, saya takkan membuang sampah merata-rata..
Sampah seguni pun akan saya ikat agar memudahkan uncle untuk memunggahnya nanti..
Tiada lagi harapan untuk lipas-lipas dan tikus-tikus mencari rezeki andai sampah diikat ketat!
Semoga uncle dipermudahkan kerjanya..
Teringat pula post lucu tapi penuh mesej berguna dari member saya..
Dia cakap,
 Mata, akal, hati dan anggota badan ni seolah-olah berbicara sesama mereka..
Mari kita selami..

*MODE JAHAT*
Mata : Perghhhh! Najis! Busuk! Sampah! Angkut sampah! Badan! mesti busuk!
Hati : Uwekk!! Hinanyaa!! Alamak sampah tersekat!! Lantak ko la orang tua!
Akal : Yucks! Apesal dia angkut dengan sampah-sampah sekali masuk dalam neyh?? Gila apa!!
Anggota : I tak nak kotor! Shuh! Shuh! U blah la!!

*MODE BAIK*
Mata : Kesiannya uncle neyh! Sayu melihatnya..
Hati : Simpati dengan nasib beliau..
Akal : Rasa nak tolong je!
Anggota : Okay! Jom kita tolong tarik sampah masuk lif jom!

Jadi, terpulang kepada kita untuk menggunakan mana-mana mode yang kita suka..
Renung-renungkan! Selamat beramal!
Isk.. Iskk.. Iskkk.. (Tiba-tiba menangis..)
"Ko apesal dowh?"
"Sedih la!"
"Oh no! Datuk Fadzilah Kamsah menangis dalam siaran langsung!!"
Ha! Ha! Ha!
AMARAN DARI KERJAAN MALAYSIA : MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN!
Jangan contohi abang-abang kat atas neyh! Ini gambar masa muda-muda!

Hari ini, saya duduk lepak bersama seorang member..
"Ko apesal lambat dowh?" Soal member saya.
"Sori, aku transfer lagu MCR tadi untuk ko! Nah, dah lama ko nak kan?" Jawab saya.
"Oh! Thanx dwed!" Balasnya pantas.

Banyak benda yang kami borakkan..
Pasal agama, pasal movie, pasal lagu, pasal gitar, pasal member-member, pasal keluarga dan banyak lagi la..
Perbualan pun bermula..
"Mazeer, jom la ikut aku gi ceramah agama! Aku selalu pegi seminggu tiga kali.." Ajak member saya.
"Oh, ye ke! Sape yang bagi ceramah? Hebat tak?" Soal saya.
"Ada ramai ustaz.. Kadang-kadang Dr. Maza pun ada!"
Saya pun terdiam.. Siapa tak pernah dengar "La Tahzan" ceramah beliau?
"Okay, nanti kalo ko nak pegi, roger aku! Boleh aku dapat ilmu sikit! Boleh kongsi dalam blog!"
Member saya tersenyum dengar pasal blog.. Ha! Ha! Ha!
Actually, kepala saya agak hang masa ni.. Hope tak banyak la error typing dan error message untuk anda..
Banyak yang saya borakkan dengan member saya ni.. Kelihatan, disamping menjaga pelajaran dan agamanya, dia juga menjaga hubungan persahabatan..
Sungguh! Member saya ni lahir dari keluarga berada.. Saya juga ada rasa kekok dan segan untuk menjadi sahabatnya..
Namun, kata-katanya membuat saya tenang dan kelihatan dari sorot matanya, dia tidak memilih kawan seperti mereka-mereka yang lain..
Dan kata-katanya selalu bermesejkan kebaikan..
Semoga persahabatan kami kekal untuk selamanya.. Bukan hanya untuk di dunia.. Juga untuk di akhirat!
Insyaallah..
Member saya neyh adalah pemilik blog Arjuna Bermain Biola..
Yup! Antara satu lagi blog feveret saya!

Sungguh rancak kami berborak tadi..
"Mazeer, kalo orang buat taik kat ko, ko relax je! Allah tu adil! Hari neyh dia buat taik kat ko, esok lusa, dia pulak kena taik dengan orang!" Kata member saya tu.
"Yup! Insyaalah, aku bersabar.. " Jawab saya dengan wajah kurang bermaya.
Yup, banyak sangat orang buat taik kat saya ni.. Nasib baik saya reti bersabar.. Kalo tak, dah lama perang saudara berlaku! Hehe! Saya melawak je!

"Mazeer, ko suka gadis yang macam mana?" Soal member saya.
"Mestilah yang pakai tudung..." Jawab saya pantas.
"Eh, eh, tapi, ko kena hati-hati jugak! gadis sekarang, pakai tudung pun naik turun hotel dengan lelaki! Aku pun tak tau apa nak jadi la!" Katanya sambil tersengih.
"Yup! Ramai orang cakap gadis sekarang bersembunyi di balik tudung. Bertudung pun mungkin sebab menyembunyikan kelemahan.. Tak pun, mak bapak paksa!" Sambung saya pula.
"Yup! Jadi, cari la yang baik-baik.. Yang tak pakai tudung tuh kita boleh didik.. Ye la! Dorang bukan nak pun dedah rambut.. Mungkin dah persekitaran dorang macam tuh.. Mak bapak pun kurang beri penekanan.." Katanya lagi dengan wajah serius.
Hehe! Nampak cool tak, saya guna perkataan "gadis"? Hehe! Yup! Sekarang, tudung tidak lagi menggambarkan keperibadian seseorang gadis..
Insyaallah, jika saya mencari chenta, saya akan melihat telapak tangannya, matanya dan bibirnya! Tidak hanya berpandukan tudung dan purdahnya, baju labuh dan jubahnya serta cantik dan ayunya!
Kenapa? Check sini! Dah check, datang balik tau!
Jangan risau untuk klik, kami berblog bukan untuk mencari keuntungan.. Sekadar berkongsi ilmu..

Perbualan diteruskan lagi..
"Semoga Allah jodohkan kita dengan gadis yang baik-baik je! Insyaallah!" Kata saya.
"Lelaki baik untuk perempuan baik, perempuan baik untuk lelaki baik, dan sebaliknya! Itu janji Allah!" Sambung member saya.
"Ko pulak, ko jangan banyak sangat mencarut! Bapak power ko mencarut! Lagi power dari aku!" Kata saya sambil tersengih.
"Haha! Biasa la beb!" Jawabnya singkat.
Kita digalakkan nasihat-menasihat sesama sahabat.. Insyaallah hidup kita akan jadi lebih bermakna..
He! He! He!

Okay, sekian sahaja post dari saya.. Semoga kita semua mendapat manfaat dari cerita yang saya kongsikan.. Insyaallah, ada masa nanti saya pegi ceramah. Saya bawak kertas dengan pen! Dengan laptop sekali! Direct update! Hahaha! Kalo ada ilmu yang patut dikongsikan, saya kongsikan.
Maafkan saya andai ada yang tersinggung! Dan maafkan saya andai post ini agak membosankan! Sesungguhnya, yang baik semua datangnya dari Allah s.w.t dan yang buruk semua datang dari kelemahan saya sendiri.

Woot! Woot! Woot!
Ada bakat jadi penceramah tak?
Kah! Kah! Kah!
Actually, saya ada hajat nak buat post bersuara..
Apa? Macam mana?
Saya record je la suara saya baca post saya nanti..
Hahaha! Confirm korang mimpi ngeri nanti..
Takpun, mana tau ada yang enjoy..
Maklumlah, yang baca post saya pun member-member saya je!
Dorang tak kisah punya la!
BTW, thanx all!
So, nantikan!
*COMING SOON!!*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...