Tips Yang Sangat Berguna Untuk Blogger Baru!

Assalamualaikum W.B.T!
Apa khabar anda semua?
Sebelum saya mulakan, saya nak tanya.. Anda ni BLOGGERS baru ke?
"Ayai, Capten!"
Okay, nice.. Hope apa yang saya membebel kat sini ni memberi sedikit manfaat kepada anda semua dalam meningkatkan lagi traffik anda..
Atau, whatever la! Yang penting apa yang saya nak cakap ni semua ada isi..
Saya yakin, bila dah masuk iklan dalam blog, semua nak traffik semaksimum yang mungkin, kan?
Saya tujukan jugak untuk BLOGGERS lama.. Korang baca la ye..
Saya harap apa yang saya cakap ni mampu membuatkan blog korang mesra pengunjung!
Blog anda, anda yang corakkan!
Renung-renungkan, selamat beramal!

Hah, lebih kurang macam ni la muka saya masa baru-baru start blogging.. Ada nampak macam monster tak?

TIP PERTAMA-LAYOUT/TEMPLATE
Dulu, masa saya sendiri pun mula blogging, asyik tukar template/layout je.. Entah, ada je tak kena di mata kan.. Masuk blog orang, nak jugak template macam orang tu.. Tengok blog orang lawa sikit, saya nak jugak macam tu! Sampai satu tahap, blog saya dah nampak macam bapok da..
Ha! Ha! Ha! Ha!
Okay, untuk pengetahuan korang, layout/template juga ada size tersendiri.. So, ada yang berat ada yang ringan la.. Yang paling ringan setakat ni apa yang google sediakan..
Tapi, bila korang dah edit masuk gambar korang, dah jadi hampeh dah..
Macam template saya ni, tengah-tengah la kot.. As long as korang masih dapat load lagi sampai habis dan tak ambil masa lebih 40 saat..
Template yang simple tapi menggunakan flash memang lagi berat dari yang biasa..
So, saya tak galakkan korang gunakan flash template sebab dah la agak berat, menyakitkan mata visitors lagi..
So, yakinlah dengan template anda okay!
"Aku punya blog! Aku punya suka la! Ko peduli apa??"
"Makk aiii.. Marah.. Relax la.. Orang nasihat je pun.."

TIP KEDUA- AKSESORI LAYOUT
Sekarang, ramai sangat letak falling image.. Ada beruang la.. Hujan la.. Saya pun pelik.. Comel kot bagi dorang.. Tapi, mereka yang masuk blog dorang yang tersiksa nak load.. Kalo saya takpe lagi, saya guna unifi! Kalo mereka yang guna broadband? Alamat, tak sempat nak load habis, dah tutup dah!
Cursor pun nak tukar jadi beruang gak.. Pastu, dari cursor tu ada keluar benda-benda yang saya sendiri pun tak tahu.. Cursor tu berak kot! Hehe! 
"Dari cursor tu ada turun bintang atau salji je la.. Mana ada najis.."
Okay, sebenarnya, benda tu pun ada size tau.. Kalo korang letak, alamat berat la blog korang.. Nampak tak mesra pengunjung..
Pastu, ada pulak certain blog tu, bila kita bukak, keluar pop-up "welcome text".. Kadang-kadang ada visitors yang menyampah.. Ya la.. Tak cukup lagi ke welcome text kat blog kamu tu? Nak pop-up lagi buat apa? 
Orang tengah tengok youtube pun terganggu!
"Ape pun tak boleh!!"
"Relax, relax! Teruskan membaca.. Jangan marah-marah!"

TIP KETIGA-WIDGETS/GADGETS
Hah, benda ni paling kritikal.. Saya pun tak faham mengapa ada sesetengah BLOGGERS suka sangat letak widgets banyak-banyak.. Contoh, letak jam dan kalendar.. Komputer korang takde jam? Takde kalendar? Kalo letak kalendar islam, rasanya masih boleh terima.. Tapi, kalo letak kalendar yunani, saya pun ada la melekat lat lappy ni! Korang fikir sendiri okay..





Masuk blog orang, nampak widgets comel je, dia nak jugak! Nak jugak!
Entah berapa banyak dah koleksi widgets dia.. Tak cukup lagi ke?
Kadang-kadang, ada widget yang comel sampai saya sendiri pun rasa tak nak buang..
Contoh, ikan yang google sediakan.. Comel kot!
Hehe! Tapi, ikan tu takde la berat sangat pun.. Yang penting, korang pandai adjust size dia..
Tapi, kalo semua dia nak letak? Letak ikan, letak penguin, letak kura-kura, hamster, burung dan sebagainya?
Ha! Ha! Ha! Ha!
Kita panggil blog dia, ZOO!
Korang pandai-pandai la buat perbandingan.. Contoh, ada dua jenis widgets dengan fungsi yang sama iaitu online users detector..
Korang pilih la yang paling simple.. Sama je kan fungsi dia..
Kalo nak letak flash widget tu biar berpada-pada.. Satu dua takpe.. Ini sampai lapan ko letak, buat apa?
Nak chantek? Ha! Ha! Ha! Ha! Keputusan yang kurang bijak..
Pastikan install widget yang betul-betul berguna je okay.. Yang tak berguna sangat, tolak tepi.. Tak pun, kurangkan je..
"Blog aku memang ZOO la!"
"WOW! Cayalah..!"

TIP KEEMPAT-LAGU DAN VIDEO
Masuk je blog dia, ada la lagu berkumandang.. Entah lagu apa je.. Lagu popular kot.. Memang saya suka la..
Tapi, benda tu lagi menambahkan berat blog anda.. Kadang-kadang, ada visitors yang dengar je blog ada lagu, terus tutup blog anda..
Ye la.. Macam la lagu popular korang tu takde dalam simpanan mereka.. Lu fikir lu je ada lagu tu? Lu je dengar lagu tu?
Pastu, takde butang pause pulak! Mungkin dia nak kita baca post dia sambil menghayati lagu tu kot..
Lagu ganas, post pulak sedih-sedih.. Visitors pun tak tahu nak bersimpati ke atau nak ketawa..
Actually, lagu kalo takde pun takpe.. Kalo ada pun, pastikan ada butang pause.. 
Sama jugak la music video.. Letak music video youtube dalam blog korang lagi berat dari lagu-lagu biasa tau..
Ye la.. Lagu+video.. Memang la tambah berat.. Pastu, kalo internet mantap terus main je tanpa sekat-sekat takpe.. Kalo sekat-sekat? Memang sangat sakit hati.. Pastu, letak kat bawah pulak..
Kalo kat atas, takpe, kita boleh cepat-cepat pause tunggu sampai habis buffering baru play..
"I nak mereka dengar lagu ni! Nak jugak! Nak jugak!"
"Ha! Ha! Fikir mereka tak reti bukak youtube?"


Are you ready? I'm ready!


TIP KELIMA-TAJUK POST
Okay, sebelum mulakan apa-apa, korang kena letak tajuk post..
Haha! Jangan nak bajet komposer.. Buat lirik dulu pastu baru nak masuk tajuk.. Kalo nak buat begitu, boleh.. Yang penting, korang kena taip kat text/windows microsoft words dulu..
Pastu, bila dah fikir tajuk yang sesuai, baru masukkan dalam blog..
Kadang-kadang, ada jugak yang lupa letak tajuk.. Jadi la post dia "UNTITLED".. Macam lagu Simple Plan dah.. Saya suka.. Anda dapat tarik perhatian saya.. Tapi, Perhatian orang lain, dapat tarik tak?
Kita pun tak pasti apa dia nak ceritakan kan.. Siapa nak baca?
Bukan apa, blogger ada sistem automatic saving..
So, kalo korang tak ambil berat pasal ni, post korang memang agak susah nak dicari melalui search engine..
"Alamak! I lupa nak letak tajuk post la!"
"Takpe, buat post baru, copy paste je semua yang ada! Kan senang!"


TIP KEENAM-BLOG TITLE+POST TITLE
Okay, ada blog yang nama blog dia maquee kan? Yup, nama blog dia bergerak.. Saya pun tak pasti.. Buat apa nak gerak-gerak macam tu? Nak nampak superb?
Supaya kitorang suka tengok? Haha! Siapa suka tengok? Korang je kot!
Bukan apa beb! Dia effect nama blog korang.. Kalo korang perasan, ada code pelik sebelum dan selepas nama blog korang..
So, memang agak susah nak cari kat search engine..
Okay, saya nak bagi tutorial sikit pasal benda ni..
Generally, blogger letak mana blog dulu then post title..

Kalo korang nak tukar, korang tekan CTRL+F cari code ni..



<title><data:blog.pageTitle/></title>


Kalo korang nak tunjuk hanya blog post title, korang replace dengan code kat bawah ni..




<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'>
<title><data:blog.title/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/></title>
</b:if>



Kalo korang nak tunjuk post title dulu then nama blog, korang replace dengan code kat bawah ni pulak..




<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'>
<title><data:blog.pageTitle/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/> ~ <data:blog.title/></title>
</b:if>


"Lantaklah! Yang penting, blog aku comel macam aku!"
"Alamak, apa la mamat ni..!"

TIP KETUJUH-BROWSERS
Yup! Ada blog yang tak sesuai bila kita surf guna CHROME.. Ada pulak yang tak sesuai kalo surf guna EXPLORER.. Ada pulak memang tak sesuai bila surf guna MOZILLA..
Ada pulak tak sesuai bila surf guna OPERA.. Dan macam-macam lagi..
Ada pulak, siap dah set.. Siapa masuk blog dia, automatic MOZILLA terbuka..
Sebab, browser lain memang tak dapat load blog dia dengan baik..
Pastu, bangga pulak tu! Kembang hidung.. Macam dia je boleh buat macam tu..
Ini yang buat saya menyampah.. Ko tak tahu betapa banyak program tengah run kat lappy saya ni.. Ko buat macam tu, buat CPU saya penat nak bukak MOZILLA!
Jangan sesekali cakap pada visitors, perkataan "Kalo tak nak baca, tak payah baca!" Korang buat silap besar tu..
Then, kalo tak nak orang baca, masuk la dalam diary, buat apa nak gebang kat facebook dan buat apa nak taip dalam blog?
So, anda berusaha la buat blog yang sesuai bila dilayari dengan mana-mana browser pun..
"Kalo tak suka, keluar dari blog aku sekarang!"
"Adeyh, ko ada share kat google ke suka-suka nak suruh aku keluar? Suruh Geng Anonymous hack, baru tau!"




TIP KELAPAN-FOLLOWERS
Okay, amat sukar nak cari followers yang juga pembaca setia.. Kalo korang nak pembaca setia, korang kena la jadi setia.. Ya la.. Rajin-rajin la drop komen kat blog diorang..
Kesian diorang.. Kalo bukan anda, siapa lagi nak komen?
Rajin-rajin la blogwalking.. Jangan blog korang je nak dikunjungi..
Nanti orang bosan masuk blog anda..
Lain la silent reader.. Mereka tak kisah..
Tapi, blogger sesama blogger ni, memang traffik je mereka fikirkan..
"Alamak! Kantoi!"
"Ha! Ha! Sorry, saya terlepas cakap!"
Yang saya tak boleh blah kalo kawan-kawan yang kita kenal tak nak support kita..
Dah la nak mintak ajar edit blog kedekut.. Nak jadi follower, apatah lagi..
Nak komen, lagi la kedekut!
Nak blog di je kena komen!
"Aku sibuk la!"
"Eleh, bukan suruh kamu masuk on the spot pun.. Esok-esok pun boleh la!"

Yeah! Chanteknya blog aku!

TIP KESEMBILAN-GAMBAR
Aduhai! Buat apa ko nak gebang pasal ko dah ade pakwe? Buat apa nak gebang ko dah ade makwe? Apa? Untuk mengelakkan fitnah?
Sorry, hubungan korang tu la fitnah.. Tengok macam tu, mesti ada orang yang rosak hatinya akan fikir lain-lain.. Dan itu la fitnah..
Kalo suami kamu, saya dapat terima.. Kalo setakat pakwe makwe, kitorang pun ada.. Tapi, buat apa nak gebang dalam blog?
Pastu, letak gambar-gambar diorang dengan aksi-aksi yang agak terlarang kat sidebar.. Kalo dalam post takpe.. Takde hal.. Kalo kat sidebar tu yang masalah..
Yup! Buat blog tambah berat nak load..
Okay, sebab apa saya tak nak letak gambar komuniti atau member yang share link dengan saya kat sidebar dah?
Yup! sebab nak kurangkan berat..
Blog kita berat, takde orang nak masuk sebab diorang punya icons tu memang tak memadai..
Dah la tak hantar traffik kat kita..
Pastu, kalo kita tak letak kat sidebar, suka hati je nak remove kita dari komuniti..
Tak nak ping post kita dah..
Orang-orang macam ni orang yang rosak hatinya..
Okay, saya yakin, kamu remove ke, kamu tak ping ke, rasanya sama jugak..
Takde juga orang nak baca..
Ha! Ha! Ha! Ha!
Kalo satu dua je, takpe.. Kalo dah sampai sepuluh?
Okay, nasihatkan, korang buat la page untuk sharing link dan komuniti ni okay..
"Alamak, aku baru terfikir la beb!"
"Takpe, sila buat yang betulkan..!"


TIP KESEPULUH-HAL PERIBADI
"Eh, apesal blog aku ramai followers tapi traffik siput?"
"Ko cerita pasal hidup ko kenapa? Ko fikir ko artis?"
Okay, ini lagi satu masalah dunia.. Blog dah jadi seperti diary hidup..
Saya tak kisah kalo anda blogging memang untuk diri sendiri..
Syok sendiri takpe, tapi jangan suruh orang masuk blog kamu.. Nanti ada yang menyampah..
Tapi, yang kamu asyik blogwalking nak orang baca hal peribadi kamu buat apa?
Saya rasa lain macam la.. Kalo teknik penceritaan menarik takpe.. Ini, dua kerat je..
Cerita pasal dia makan pukul berapa, berak pukul berapa, dating pukul berapa, siapa nak tahu?
Kawan-kawan ko je kan? Tweet je la! Post kat facebook je kan senang..
Alamak, kamu nak kawan bloggers tahu jugak? Siapa nak tahu?

Pastu, mengaku tak virgin untuk tarik perhatian dunia..
Kalo orang Malaysia kamu dapat tarik la.. Orang barat memang dah biasa.. Memalukan bagi mereka kalo pompuan masih virgin kalo umur dah 18 tahun..
Tapi, mereka tu sesat! adik sesat ke? Adik ni islam ke?
Kesian mak bapak adik..
Ya rabb, bagi petunjuk pada budak itu..
Saya galakkan, anda selitkan pengajaran pada cerita hidup anda.. Jadi, orang pun syok membaca dan dapat pengajaran dari blog anda..
"Eh, awak pun selalu mencarut kat dalam blog awak!"
"Eh, ye ke? Saya takpe, saya ada ramai peminat..!"

Mazeer dan awek dia..

Okay, memang banyak sangat tips yang saya nak kongsikan.. Nanti saya update dari masa ke semasa..
Saya tak cakap blog saya ni baik sangat.. Saya pun masih belajar.. Saya nak korang tahu je..
Saya ada cerita sebelum ni.. Korang baca la untuk meluaskan lagi pengetahuan korang..
Kepada kawan-kawan yang baru mula blogging tu, jangan terasa hati kalo saya tak buat blog korang superb sangat.. Saya buat ada sebabnya.. Nanti korang dah lama dalam dunia blog, korang tahu la..
Yup, memang betul korang sekadar nak kongsi ilmu.. Tapi, pastikan orang tak meluat dengan blog anda..
Okay, itu saja buat masa ni.. Semoga kita dapat sedikit pengajaran..
Assalamualaikum!
"Kalo ada sumur diladang, boleh kita memberus gigi"
"Kalo ada umur yang panjang, insyaallah saya update lagi.."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...